Mauricio López F.

mauricio lópez F.

Music and sound

El Primer Extranjero

[ENG] El Primer Extranjero was born in 2017 as a pseudonym. Here an eclectic repertoire is housed that includes, on the one hand, pop songs that coexist elements as diverse as highly distorted guitars, modified charangos, drum machines, Latin American rhythms, all based on unique melodies and cryptic lyrics. And on the other, his personal creations and collaborations of a more experimental nature.

[ESP] El Primer Extranjero nace el año 2017 como seudónimo. Aquí se albergo un ecléctico repertorio que incluye, por una parte, canciones pop que conviven elementos tan diversos como guitarras altamente distorsionadas, charangos modificados, drum machines, ritmos latinoamericanos, todos en función de melodías únicas y letras crípticas. Y por otra, sus creaciones personales y colaboraciones de carácter más experimental.

"EL himno universal de los perros" (2022)

[ENG] Piece composed and performed in the context of the 24th anniversary of the experimental music collective, Productora Mutante. This was broadcast digitally on the Chicago Experimental Sound Studio channel. Unlike my previous releases, this composition has overtones linked to electroacoustics, reflected in the use of a modified monochord, contact microphones and effect pedals.

[ESP] Pieza compuesta e interpretada en el contexto del 24 aniversario del colectivo de música experimental, Productora Mutante. Esta fue transmitida de manera digital en el canal del Experimental Sound Studio de Chicago. A diferencia de los lanzamiento previos de El Primer Extranjero, esta composición tiene tintes vinculados a la electroacústica, reflejados en el uso de un monocordio modificado, micrófonos de contacto y pedales de efecto.

"Las Apariciones" (2020)

[ENG] Second single for the year 2020, this song is built on the game between voice and acoustic guitar, with rhythmic reminiscences of different South American styles. To this are gradually added electronic elements that transform the composition minute by minute.

This song was featured on POTQ.Net’s October mixtape:

“Bonfire songs are a common resource in Chilean music. In ‘Las Apariciones’, El Primer Extranjero takes that format and tries to take it further, combining it with aggressive percussion and touches of electric guitars. (…) with another voice, one that has no problem asking you to burn what happened and leave the ashes around.”

[ESP] Segundo single para el año 2020, esta canción se construye sobre el juego entre la voz y guitarra acústica, con reminiscencias rítmicas de distintos estilos sudamericanos. A eso se suman gradualmente elementos electrónicos que van transformando la composición minuto a minuto.

Esta canción fue destacada en el mixtape de octubre del sitio POTQ.Net:

“Las canciones fogateras son un recurso habitual en la música chilena. En ‘Las Apariciones’, El Primer Extranjero toma ese formato y trata de llevarlo más allá, combinándolo con percusiones agresivas y pinceladas de guitarras eléctricas. (…) con otra voz, una que no tiene problema en pedirte que quemes lo que pasó y que dejes las cenizas por ahí.”

"De 0 a 100" (2022)

[ENG] Embracing my  experimental roots, I premiere the first music video of my solo career. The song shows a more explosive facet, with industrial sounds that are mixed with Latin American flavors. In it, we are faced with a story that encourages us to reveal ourselves to the overwhelming sensation of anxiety. “De 0 a 100” was mastered by Francisco Holzmann (Mon Laferte, Camila Moreno, Gepe) and has an energetic audiovisual work. Since its launch, it has been highlighted by the prominent site Indie Rocks, the current Latin music podcast Songmess and included in the schedule of the Reactor FM radio station in Mexico.

[ESP] Abrazando mis raíces más experimentales,  estreno el primer video musical de mi carrera en solitario. La canción muestra una faceta más explosiva, con tintes industriales que se mezclan con pinceladas latinoamericanas. En ella, nos enfrentamos con un relato que incentiva a revelarse ante la imponente sensación de ansiedad. “De 0 a 100” fue masterizada por Francisco Holzmann (Mon Laferte, Camila Moreno, Gepe) y cuenta con un enérgico trabajo audiovisual. Desde su lanzamiento fue destacada por el destacado sitio Indie Rocks, el podcast de música actual latina Songmess e incluida en la parrilla de la radio Reactor FM de México.

"Conocimientos" (2020)

[ENG] With the start of the pandemic, I enter a new creative period that contrasts with my previous work. “Conocimientos” is a ballad with a strong eighties pop influence that seeks to portray unexpected aspects of living in confinement.

[ESP] Con el inicio de la pandemia, entro a un nuevo periodo creativo que contrasta con mi trabajo anterior. “Conocimientos” es una balada con una fuerte influencia del pop ochentero que busca retratar aspectos impensados sobre la convivencia del encierro.

"Las Moradas" (2017)

[ENG] EP of four songs with sounds related to emo and math-rock. In this production, we are transported through the format of a rock band, to emotional landscapes full of confusion and heartbreak.

This production was considered by the Loud.cl site as one of the “20 Chilean albums of 2017 that we think you should listen to”:

“At first light, simply a very well worked jangle pop and indie rock, but you have to pay special attention to the rhythmic section of this album, because it stands out greatly. They are also not afraid of, within traditional structures, playing with different effects that change the flavor of the composition.”

[ESP] EP de cuatro canciones con sonoridades relacionadas al emo y math-rock. En esta producción, nos transportamos por medio del formato de banda de rock, a emotivos paisajes llenos de confusión y desamor.

Esta producción fue considerada por el sitio Loud.cl como uno de los “20 discos chilenos del 2017 que creemos debes escuchar”:

“A primeras luces, simplemente un muy bien trabajado de jangle pop e indie rock, pero hay que poner especial atención en la sección rítmica de este disco, pues destaca de sobremanera. Tampoco tienen miedo a, dentro de estructuras tradicionales, jugar con distintos efectos que le cambian el sabor a la composición.”